Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uwaga na oszustów! 34-latek nie stracił 8 tys. zł dzięki czujności pracownika sklepu

Dag, mat. KPP
Dzięki czujności pracownika sklepu nie doszło do kolejnego oszustwa, a mieszkaniec Opoczna nie stracił 8 tysięcy złotych. O tym, że na jego dane ktoś kupił armaturę łazienkową, pokrzywdzony dowiedział się podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem sklepu. W porę udało się wycofać zamówienie. Sprawę wyjaśnia opoczyńska policja.

Dzięki czujności pracownika sklepu nie doszło do kolejnego oszustwa, a mieszkaniec Opoczna nie stracił oszczędności

Niestety, nie ma dnia, by policja nie została powiadomiona o oszustwach lub usiłowaniu oszustwa z wykorzystaniem danych osobowych. Wykorzystując nasze dane przestępcy zaciągają kredyty, zawierają umowy np. na świadczenie usług telekomunikacyjnych, "kupują” sprzęt elektroniczny na raty... a wszystko dzięki nielegalnie uzyskanym danym osobowym.

- Przykład takiego oszustwa niedawno mieliśmy w Opocznie - mówi asp. szt. Barbara Stępień, oficer prasowy KPP w Opocznie. - 34-letni opocznianin odebrał telefon od pracownika sklepu z armaturą łazienkową w sprawie dostawy zamówionego towaru. Mężczyzna był zaskoczony, gdyż niczego w tym sklepie nie zamówił. Podczas rozmowy szybko okazało się, że ktoś posłużył się jego danymi i dokonał zakupu na jego konto.

Na szczęście udało się anulować transakcję i 34-latek nie stracił 8 tysięcy złotych... Sprawę tego oszustwa prowadzi opoczyńska policja.

Jak zatem uchronić się przed tego rodzaju przestępczymi działaniami?

Coraz chętniej korzystamy z wygodnych płatności elektronicznych typu PayPal czy PayU, które szybko realizujemy kilkoma kliknięciami. Wiele osób, swoje oszczędności decyduje się ulokować w kryptowalutach. Niestety i to wykorzystują przestępcy. Oszust do swojej ofiary wysyła fałszywą wiadomość, która jest do złudzenia podobna do prawdziwej wiadomości, które są automatycznie generowane z systemu po dokonaniu transakcji lub w celu jej potwierdzenia. W mailu znajdują się sfałszowane elementy typowe dla tego rodzaju informacji np. zaznaczona jest kwota przelewu, ikony do mediów społecznościowych oraz przycisk do sprawdzenia statusu dokonywanej transakcji. Dodatkowo oszuści dodają zapis, że brak reakcji na wiadomość spowoduje, że przelew nie zostanie zrealizowany, a wskazane środki przepadną. Jednak w rzeczywistości, to właśnie kliknięcie w fałszywy e-mail lub w załączony do niego link sprawi, że nasze środki i dane będą zagrożone.

Nie daj się nabrać na "atrakcyjne oferty”
Pandemię koronawirusa wykorzystują przestępcy. Coraz więcej osób wiele spraw załatwia on line, od zakupów poprzez załatwianie spraw urzędowych. W przestrzeni wirtualnej pojawia się wiele nieuczciwych pseudo ofert, które mają zachęcić do kliknięcia w link, przez który na twoim komputerze lub telefonie zostanie zainstalowane złośliwe oprogramowanie. Uwaga na fake newsy (fałszywe wiadomości) na portalach społecznościowych, to kolejny sposób na wyłudzenie danych do logowania! Przestępcy wykorzystują też empatię ludzi. Jak grzyby po deszczu pojawiają się co chwile dramatyczne apele o rzekomym poszukiwaniu osób zagniecionych Najczęściej te fałszywe informacje dotyczą dzieci. Okraszone są zdjęciem dziecka i apelem o pomoc w poszukiwaniach. Takie sensacyjne fake newsy, mają przede wszystkim przyciągnąć uwagę wielu osób. Niczego nieświadoma ofiara czyta fałszywą informację, a kiedy już dochodzi do końca zmyślonej historii, pojawia się informacja o tym, że aby dokończyć artykuł, należy zalogować się do serwisu społecznościowego. Jak nie trudno się domyśleć, w ten sposób przestępcy wyłudzają dane logowania do konta społecznościowego ofiary. Dzięki temu mogą podszyć się pod właściciela konta i np. wyłudzić od znajomych swojej ofiary pożyczkę na BLIK. Przestępcy wykorzystują także specjalne oferty promocyjne sklepów. Podszywają się pod sieci sklepów. Wysyłają wiadomości e mail z informacją o bonie rabatowym na zakupy. Załącznik do takiej wiadomości bardzo często zawiera program przechwytujący ruchy jakie wykonujemy na swoim urządzeniu, np. logowania do banku.

Kolejna niebezpieczna metoda oszustów, to fałszywa wiadomość z banku
Przestępca wysyła wiadomość e mail z informacją z rzekomego systemu zabezpieczeń banku, w której informuje, że odnotowano nieautoryzowaną próbę logowania na nasze konto bankowe z innego urządzenia. W tej fałszywej wiadomości otrzymujemy także link i instrukcję jak mamy postępować. Fałszywy link przekierowuje nas na stronę łudząco podobną do strony bankowej. W ten sposób przestępcy wyłudzają dane do logowania ale także np. dane do kart płatniczych. Mogą także zaciągnąć na konto swojej ofiary pożyczkę. Oszuści podszywają się także pod sklepy lub firmy kurierskie. Wysyłają informację mailem lub SMS-em. Wiadomość dotyczy opóźnienia przesyłki, niedopłaty za przesyłkę czy informacji o wystawionej fakturze. Do takiej wiadomości załączony jest plik. Niestety otwierając załącznik, ofiara pobiera złośliwe oprogramowanie na swój komputer i instaluje program m.in. przechwytujący dane do logowania do bankowości internetowej.

Aby uchronić siebie i bliskich przed cyberatakiem:
- sprawdź sprzedawcę internetowego, od którego chcesz kupić coś pierwszy raz, sprawdź jego historię i opinie o nim,
- upewnij się, że zamawiasz towary z autentycznego źródła, o ugruntowanej reputacji na rynku,
- nie kupuj od dostawców nie podających danych kontaktowych,
- nie kupuj, jeśli nr konta przy autoryzacji przelewu nie zgadza się z tym, podanym na stronie sprzedawcy,
- nie klikaj w linki promocyjne w wiadomościach e-mail, które wyglądają na SPAM.
- nigdy nie loguj się do kont społecznościowych z nieznanych linków. Rób to ręcznie lub z zapisanej wcześniej zakładki,
- jeśli znajomy poprosi cię o jakiekolwiek pieniądze, potwierdź taką potrzebę telefonicznie. Nie ulegaj ponagleniom oszusta,
- jeśli znajomy zachowuje się na swoim profilu społecznościowym dziwnie lub niestandardowo, ostrzeż go telefonicznie o możliwej kradzieży konta.
- sceptycznie podchodź do wszelkich próśb o przekazanie informacji czy środków, zwłaszcza pochodzących od niepotwierdzonych odbiorców;
- nigdy nie otwieraj załączników z wiadomości nieznanego pochodzenia, nawet jeśli faktycznie dokonywałeś podobnej transakcji;
- nie reaguj na naciski mające na celu szybkie przekazanie środków finansowych i danych wrażliwych. Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu;
- pod żadnym pozorem nie klikaj w załączone linki. Korzystaj tylko ze sprawdzonych i znanych stron internetowych oraz aplikacji.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opoczno.naszemiasto.pl Nasze Miasto