Pierwsze samoloty F35 dla polskiego lotnictwa trafią do produkcji. Departament Obrony USA poinformował 12 sierpnia o podpisaniu umowy koncernem Lockheed Martin. Chodzi o rozpoczęcie produkcji 15. serii wielozadaniowych samolotów bojowych F-35. Kontrakt opiewa na 7,5 mld dolarów.
Zamówiono 129 samolotów dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, a także 36 sztuk myśliwców dla partnerów oraz 16 dla klientów z programu FMS, czyli Foreign Military Sales. Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca października 2024 roku.
Polska znajduje się w gronie klientów eksportowych zamawiających je poprzez procedurę FMS. Do kraju wkrótce trafią więc pierwsze z zamówionych 32 samolotów F35A.
Oprócz dla Polski, w tej partii rozpoczęto produkcję między innymi dla Izraela, Japonii, Korei Południowej, Belgii i Singapuru oraz Finlandii.
F35 będą stacjonować w Łasku
Pierwsze 6 z 32 zamówionych w styczniu 2020 przez Polskę samolotów F-35A pozostanie na terytorium USA w latach 2024-2025, w bazie lotniczej Luke w Arizonie, gdzie piloci i personel naziemny będzie przechodził szkolenie.
Dostawy samolotów F-35A dla Polski zostaną zrealizowane w latach 2024-2030. Roczne dostawy będą zawierały się w przedziale 4-6 egzemplarzy. Przylot pierwszych samolotów do kraju przewidywany jest na przełomie roku 2025/26. Wtedy nastąpi skompletowanie pierwszej eskadry. Druga eskadra zostanie skompletowana w 2030.
Samoloty F35 będą stacjonowały w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na tym lotnisku, jak ogłosił już w kwietniu 2021 roku minister Mariusz Błaszczak, będą przygotowane warunki dla nowych samolotów bojowych.
- Lotnisko w Łask będzie lotniskiem docelowym. Infrastruktura do potrzeb F35 będzie tu w Łask rozbudowywana - zapowiedział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
32 Baza Lotnictwa Taktycznego będzie pełniła siedzibę dla pierwszej eskadry polskich F35. Wcześniej odbędzie się przeszkolenie na F-35A w USA 90 osób personelu technicznego oraz 24 pilotów, w tym do poziomu instruktora. Pozostały personel zostanie wyszkolony w kraju w oparciu o zakupiony naziemny system szkoleniowy oraz instruktorów wyszkolonych w USA.
F35 będą sformowane w dwóch eskadr liczących po 16 maszyn. Poza polskimi F-16 i F-35 w Łasku stacjonować ma także eskadra amerykańskich dronów MQ-9 Reaper.
Umowa na F35 dla Polski
31 stycznia 2020 roku w Dęblinie szef MON podpisał umowę na zakup 32 wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35A dla Sił Powietrznych. Wartość umowy wynosi 4,6 mld USD. Jej przedmiotem jest dostawa samolotów wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym.
F-35A to samoloty wyróżniające się interoperacyjnością, współpracujące także np. z systemem PATRIOT, który zakupiliśmy w 2018 roku, czy z samolotami F-16, które posiadamy już od kilku lat.
Samoloty F-35 są jedynymi dostępnymi obecnie na rynku produkowanymi seryjnie statkami powietrznymi posiadającymi właściwości „stealth”, które stanowią kluczowy element umożliwiający skuteczną realizację zadań w przypadku konfliktu z przeciwnikiem posiadającym zaawansowane systemy antydostępowe.
Przedmiotem umowy jest dostawa 32 samolotów F-35A wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych, informatyczny system zarządzania eksploatacją oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej samolotów. W ramach umowy zapewnione zostanie pełne wsparcie logistyczne statków powietrznych oraz pozostałego sprzętu do 2030 roku. Pakiet szkoleniowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz naziemny system szkoleniowy, w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów lotu.
Wartość umowy LOA (Letter of Offer and Acceptance) wynosi 4,6 mld. USD. Cena jednostkowa samolotu F-35A (wraz z silnikiem) wynosi 87,3 mln USD netto.
Samoloty F-35A zostaną dostarczone w konfiguracji standardowej dla wszystkich użytkowników odbierających dostawy z serii produkcyjnych planowanych na lata 2024-2030. Będą wyposażone w najnowszy (dostępny w tym okresie) wariant oprogramowania w wersji Block 4. Umowa obejmuje pakiet modernizacyjny, zgodnie z którym na samolotach dostarczonych w ramach wcześniejszych transzy zaimplementowane zostaną wprowadzone później, w trakcie trwania umowy, przez producenta modyfikacje. Dodatkowo, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych, samoloty zostaną wyposażone w spadochrony hamujące. Umowa przewiduje także dostawę zapasowego silnika Pratt & Whitney F-135.
Przedmiotem umowy, oprócz dostawy 32 samolotów F-35A, jest:
- sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów,
- naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych,
- w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów misji
- (Full Mission Simulator),
- pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku,
- informatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów F-35A,
- przeszkolenie pilotów i personelu technicznego w USA.
- Umowa ma charakter kompleksowy i obejmuje całość sprzętu niezbędnego do zabezpieczenia eksploatacji zakupionych samolotów. Kwestie gwarancji na pozyskiwany sprzęt uregulowane są zgodnie ze standardowymi rozwiązaniami obowiązującymi w umowach zawieranych w ramach procedury Foreign Military Sales, tzw. Standard Terms and Conditions. Umowa nie przewiduje zamówienia opcjonalnego.
32 BLT NATO w Łasku
32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku funkcjonuje w ramach 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z dowództwem w Poznaniu. Jest bazą NATO, w której stacjonuje część polskich samolotów wielozadaniowych F16.
Te samoloty w polskich Siłach Powietrznych są od listopada 2006 roku. 32 BLT powstała 1 stycznia 2001 roku, a status bazy NATO ma od 2010 roku. Lotniska, na których stacjonują polskie F-16 pozyskały nowoczesną infrastrukturę i dziś są jednymi z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Myśliwce należące do 2 SLT stacjonują w 31 BLT w Krzesinach oraz w 32 BLT w Łasku.
Polskie samolot F-16 to łącznie 48 maszyn. W tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Na lotnisku w Łasku stacjonuje eskadra szesnastu polskich F16.
Na lotnisku w Łasku od 2012 roku odbywają się cykliczne ćwiczenie Aviation Detachment Rotation. Polscy i amerykańscy lotnicy będą wykonywać wspólnie misje powietrzne z wykorzystaniem samolotów F15 i F16 w ramach rotacyjnej obecności wojsk amerykańskich w Polsce.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?