Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Maz. - Opoczno - Skarżysko Kamienna ZDJĘCIA, MAPY

Dag
UM Województwa Łódzkiego
Marszałek województwa łódzkiego, Grzegorz Schreiber, przedstawił na stacji kolejowej w Opocznie szczegóły realizacji trzech projektów kolejowych w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus. Jeden z nich dotyczy długo wyczekiwanej przez mieszkańców modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Opoczno - Skarżysko Kamienna. Marszałkowie obu województw podpisali w tej sprawie porozumienie.

Modernizacja linii kolejowej nr 25 z Tomaszowa do Opoczna i Skarżyska Kamiennej

Na stacji kolejowej w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber przedstawił wczoraj (20 sierpnia) szczegóły modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Opoczno - Skarżysko Kamienna. O pieniądze na realizację tej inwestycji województwo łódzkie będzie ubiegać się wspólnie z województwem świętokrzyskim. O tym właśnie porozumieniu mówili w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber oraz Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego.

- Na tym dworcu pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego - mówił marszałek Grzegorz Schreiber. - I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować.

Jak dodał marszałek, na razie w planach jest pozyskanie pieniędzy na realizację początku tej inwestycji, na dokumentację. Modernizacja ma objąć odcinek liczący 88 kilometrów. Planowany czas realizacji to lata 2021 - 2024.Oba województwa będą wspólnie starać się o dofinansowanie modernizacji. Szacuje się, że przygotowanie dokumentacji kosztować będzie ok. 3 mln zł, a sama modernizacja ok. 40 mln zł.

- Już ustalamy szczegóły drugiego etapu realizacji - dodał. - Byłoby pięknie, gdyby z tej stacji w uroczym Opocznie, czy w Skarżysku Kamiennej można było w przyszłości wsiąść do pociągu byle jakiego i choćby na dzień wpaść do Tomaszowa. Albo i dalej - mówił marszałek.

- Ta linia kiedyś służyła ludziom i chcemy, by znów tętniła życiem - mówił z kolei marszałek województwa świętokrzyskiego, Andrzej Bętkowski. - W moim Skarżysku lada chwila zostanie oddany do użytku pięknie wyremontowany dworzec. Życzymy sobie, by inne dworce na trasie do Tomaszowa, również Opoczno, też nabrały wyglądu przystającego do dwudziestego pierwszego wieku. Jeśli chodzi o program Kolej Plus, cieszę się, że robimy to wspólnie, ponieważ ta trasa nas łączy - dodał.

Projekty z Łódzkiego zgłaszane do programu Kolej Plus

1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna” - przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi.
·

Długość modernizowanej linii: ok. 88 km
·

Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2024

2. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
·
Długość modernizowanej linii: ok. 34,3 km
·
Długość budowanej linii: ok. 7,2 km
·
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

3. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.
·
Długość budowanej linii: ok. 30 km
·
Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

Warunki naboru do Programu Kolej Plus

Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Finansowanie rozwoju połączeń kolejowych

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opoczno.naszemiasto.pl Nasze Miasto