MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Stargard przed komunikacyjnym wyzwaniem – kluczowe decyzje dotyczące zamknięcia dwóch wiaduktów

Grzegorz Świstak
Grzegorz Świstak
Stargard może stanąć w obliczu znaczącej przeszkody komunikacyjnej, gdyż spółka Trakcja S.A., odpowiedzialna za przebudowę wiaduktów w mieście, przedłożyła wniosek o całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktami przy ulicach Pierwszej Brygady, Konopnickiej oraz Bogusława IV, rozpoczynając od lipca. Zdaniem wykonawcy, taki krok umożliwiłby przyspieszenie prac, które trwają już od 2019 roku. Bez pełnego zamknięcia, firma prognozuje, że remont nie zostanie zakończony w bieżącym roku.

Wykonawca zgodnie z harmonogramem kończy obecnie przebudowę wiaduktu na ul. Wyszyńskiego w Stargardzie oraz częściowo odtwarza pod nim drogę, która będzie udostępniona przed zamknięciem dróg pod wiaduktami w ciągu ulic Bogusława IV oraz Pierwszej Brygady/Konopnickiej. Przejezdność pod wiaduktem na ul. Wyszyńskiego planowana jest od lipca br. W trakcie prowadzenia prac wykończeniowych na wiadukcie na ul. Wyszyńskiego realizowane będą prace przygotowawcze na obiektach przy ul. Bogusława IV oraz Pierwszej Brygady/Konopnickiej.

Po zakończeniu prac na wiadukcie przy ul. Wyszyńskiego, wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty na wiaduktach przy ul. Bogusława IV oraz Pierwszej Brygady/Konopnickiej – poinformował nas Bartosz Pietrzykowski zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Wykonawca nie przesuwa terminu zakończenia inwestycji. Przy możliwości prowadzenia robót jednocześnie na dwóch obiektach, wykonawca podtrzymuje planowany termin zakończenie prac do końca bieżącego roku. Zamykając wiadukty pojedynczo nie ma możliwości zrealizowania ich w sześć miesięcy.

Obecnie odpowiedzialność za podjęcie decyzji spoczywa na radnych Rady Miejskiej i Rady Powiatu Stargardzkiego. W związku z tym zostało zaplanowane specjalne, wspólne posiedzenie na dzień 28 maja, które ma przesądzić o dalszych losach projektu. Zaakceptowanie wniosku wykonawcy może skutkować przekierowaniem niemal całego ruchu pod wiaduktem na przecinające się ulice Szczecińską i Wyszyńskiego.

W 2021 roku rady miejska i powiatowa przyjęły wspólne stanowisko, z którego wprost wynika, że organy wykonawcze obu samorządów nie mogą wyrażać zgody na zamykanie dwóch wiaduktów jednocześnie – powiedział Głosowi Piotr Styczewski, rzecznik prasowy prezydenta Stargardu. Po zmianach w Trakcji spółka ta wystąpiła niedawno z wnioskiem w tej sprawie. Deklaruje, że takie rozwiązanie pozwoli przyśpieszyć prace. W związku z tym, że – jak wspomniałem – sprawą zajmowali się radni miejscy i powiatowi, tylko oni mogą rozpatrzyć postulat firmy. Pod koniec maja zaplanowana jest wspólna sesja. Wówczas przedstawiciele PKP PLK i Trakcji przedstawią swoją argumentację do wniosku. Radni słysząc głosy mieszkańców oraz stanowisko inwestora i wykonawcy, wypracują najlepsze rozwiązanie, które będzie reprezentowało interes stargardzian, i podejmą decyzję.

Decyzja stawia miasto przed trudnym wyborem: zamknąć wiadukty i przyspieszyć zakończenie inwestycji PKP PLK, ryzykując poważne korki, czy też utrzymać otwarty ruch i pogodzić się z dłuższym czasem oczekiwania na ukończenie prac.

Planowane zamknięcie drogi pod oboma wiaduktami miałoby miejsce tylko w okresie wakacyjnym, przez okres ok. 11 tygodni, kiedy w mieście ruch jest mniejszy, a nie przez wcześniej zakładane pół roku – dodaje Pietrzykowski. Dalsze prace prowadzone na górze wiaduktów nie wpływałyby na możliwość prowadzenia pod nimi ruchu. Wykonawca wystąpił z wnioskiem do władz samorządowych Miasta i Powiatu o akceptację takiej organizacji ruchu w obrębie wiaduktów.

Na stacji w Stargardzie budowane jest przejście dla pieszych pod torami, które połączy Zintegrowane Centrum Przesiadkowe z peronami i placem przydworcowym. Prowadzone są także na całej stacji roboty torowo-sieciowe i odwodnieniowe oraz prace związane z budową peronów 1 i 2. Przebudowa stacji i czterech wiaduktów w Stargardzie realizowana jest w ramach wartej ponad 4 mld zł modernizacji linii Poznań – Szczecin, współfinansowanej z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki przebudowie wiaduktów zapewniony będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ul. Składowej będzie dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum. Prace prowadzone są w taki sposób, aby umożliwiały prowadzenie ruchu kolejowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto